Perusopetus Varkaudessa
Suomenkielisen opetuksen lisäksi Varkaudessa on mahdollisuus vuosiluokilla 0-6 myös englantipainotteiseen opiskeluun. Musiikkipainotteiseen opiskeluun on mahdollisuus kolmannelta luokalta lähtien. Varkauden perusopetuksessa toteutetaan Prokoulu-toimintamallia.
Lisätietoja Varkauden kaupungin järjestämästä perusopetuksesta löydät alasivuilta.
Varkauden kaupungin peruskoulut
Varkauden kaupungin perusopetusta antaviin kouluihin voi tutustua alla olevista linkeistä. Sieltä löydät tarkempaa tietoa koulujen toiminnasta.
Kieliohjelma
Kieliohjelma on otettu käyttöön lv 2016–2017 alusta valtakunnallisen perusopetuksen opetussuunnitelman mukaisesti ja se on kirjattu kaupungin opetussuunnitelmaan. Kieliohjelmaa on täydennetty opetushallituksen ohjeiden mukaisesti lukuvuoden 2019-2020 alkaen.
A1-kieli on englanti, joka alkaa kaikissa kouluissa 1. luokalta alkaen.
A2-kielenä
Varkaudessa A2-kielenä tarjotaan 4. luokalta alkaen ruotsia, saksaa ja venäjää kahden vuosiviikkotunnin laajuisena alakoulun ajan, jota jatketaan edelleen yläkoulun puolella. Aloittavassa lähiopetusryhmässä tulee olla vähintään 10 oppilasta. Kielen opiskelut voi keskeyttää vain perustellusta syystä (laajat oppimisvaikeudet tai terveydelliset syyt) huoltajan kirjallisella hakemuksella, joka toimitetaan koulun rehtorille. Oppilaalla on mahdollisuus siirtyä kielivalinnan perusteella toissijaiseen kouluun edellytyksellä, että huoltaja vastaa kuljetuskustannuksista. (siv.lautakunta 25.4.2019)
B1-kieli on ruotsi kaikilla perusopetuksen kouluilla. B1-kielen opetus alkaa valtakunnallisen opetussuunnitelman mukaisesti kuudennella luokalla.
B2-kielenä opetetaan 8. luokalta alkaen valinnaisaineena saksaa, ranskaa
ja venäjää. Aloittavassa lähiopetusryhmässä tulee olla vähintään 12 oppilasta.
Tuntijako vieraissa kielissä*
Kieli | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
A1- englanti | 1 | 1 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 |
A2- saksa/venäjä/ruotsi | - | - | - | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
B1- ruotsi | - | - | - | - | - | 2 | 1 | 1 | 2 |
B2- saksa/ranska/venäjä | - | - | - | - | - | - | - | 2 | 2 |
* tuntijako astuu voimaan 2020 ensimmäisen luokan aloittaville oppilaille. Aikaisemmin v. 2019 ensimmäisen luokan aloittaneille on siirtymäajalle oma tuntijako. Sitä edeltävät ikäluokat opiskelevat lv. 2016 käyttöönotetun tuntijaon mukaan. Lisää tietoa kaupungin opetussuunnitelmassa |
Työ- ja loma-ajat
Esi- ja perusopetuksen työ- ja loma-ajat lv. 2024 - 2025
Syyslukukausi alkaa torstaina 8.8.2024 ja päättyy perjantaina 20.12.2024
Kevätlukukausi alkaa tiistaina 7.1.2025 ja päättyy lauantaina 31.5.2025
Syysloma viikolla 42 (14. - 20.10.2024)
Joululoma 21.12.2024 – 6.1.2025
Talviloma viikolla 10 (3.-9.3.2025)
Esiopetuksessa noudatetaan samoja työ- ja loma-aikoja kuin perusopetuksessakin sillä poikkeuksella, että kevätlukukausi päättyy perjantaina 30.5.2025.
Lukuvuoden 2024–2025 koulutyön aloitus torstaina 8.8.
Koulut alkavat Varkauden kaupungin perusopetuksessa torstaina 8.8. seuraavasti:
- Könönpellon koulu klo 9:00
- Lehtoniemen koulu klo 9:00
- Luttilan koulu klo 9:00
- Puurtilan koulu klo 9:00
- Repokankaan koulu klo 9:00
- Waltterin koulun vuosiluokat 1-6 ja 8 klo 9:00, vuosiluokat 7 klo 8:00 ja vuosiluokat 9 klo 10:00
Mukavaa kouluvuotta kaikille!
Esi- ja perusopetuksen työ- ja loma-ajat lv. 2025 - 2026
Syyslukukausi alkaa torstaina 7.8.2025 ja päättyy maanantaina 22.12.2025
Kevätlukukausi alkaa keskiviikkona 7.1.2026 ja päättyy lauantaina 30.5.2026
Syysloma viikolla 42 (13. - 19.10.2025)
Joululoma 23.12.2025 - 6.1.2026
Talviloma viikolla 10 (2.-8.3.2026)
Esiopetuksessa noudatetaan samoja työ- ja loma-aikoja kuin perusopetuksessakin sillä poikkeuksella, että kevätlukukausi päättyy perjantaina 29.5.2026.
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki
Oppilaan pedagoginen tuki
Oppilaalle, joka tarvitsee oppimisessaan tai koulunkäynnissään säännöllistä tukea tai samanaikaisesti useita tukimuotoja, on oikeus saada tehostettua tai erityistä tukea hänelle tehdyn oppimissuunnitelman mukaisesti. Erityinen tuki muodostuu erityisopetuksesta ja oppilaan saamasta muusta tuesta
Kun huoltajalla herää huoli oppilaan tuen tarpeesta, tulee hänen olla yhteydessä luokanopettajaan tai luokanohjaajaan. Tehostettua tukea annetaan oppilaalle silloin, kun yleinen tuki ei riitä. Tehostettu tuki on suunnitelmallista ja sitä arvioidaan oppimissuunnitelmassa. Tehostettu tuki edellyttää rehtorin tekemää päätöstä. Tehostetun tuen aloittaminen ja järjestäminen käsitellään pedagogiseen arvioon perustuen moniammatillisesti oppilashuoltotyössä.
Erityistä tukea annetaan niille oppilaille, joiden kasvun, kehityksen tai oppimisen tavoitteiden saavuttaminen ei toteudu riittävästi muilla tukitoimilla. Erityisen tuen tavoitteena on kokonaisvaltaisen tuen tarjoaminen oppilaalle niin, että oppilas voi suorittaa oppivelvollisuutensa ja hänellä on edellytystensä mukaisesti halu oppia ja pohja siirtyä jatko-opintoihin peruskoulun jälkeen.
Erityisen tuen antamiseksi tehdään kirjallinen erityisen tuen päätös. Ennen erityisen tuen päätöstä asiasta neuvotellaan oppilaan huoltajan kanssa ja laaditaan pedagoginen selvitys, jossa kuvataan oppilaan oppimisedellytykset ja tuen tarpeet. Tarvittaessa oppilaalle tehdään psykologinen tai lääketieteellinen tutkimus. Erityisen tuen päätöksen valmistelee Varkaudessa erityiskasvatuksen työryhmä. Erityiskasvatuksen työryhmän kutsuu koolle erityisopetuksen koordinaattori. Esityksen erityisen tuen päätökseksi tekee koulunjohtaja/rehtori kirjallisella lomakkeella. Varkaudessa erityisen tuen päätöksen vahvistaa sivistysjohtaja. Myös päätöksen purkamisen tekee sivistysjohtaja erityiskasvatuksen työryhmän esityksestä.
Erityisen tuen piiriin siirtyvälle oppilaalle laaditaan henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS).
Varkaudessa yleisen- ja tehostetun tuen oppilaalle annettavista mahdollisista palveluista ja erityisistä apuvälineistä päättää rehtori. Erityistä tukea saavan oppilaan palveluista ja erityisistä apuvälineistä päättää sivistysjohtaja erityisen tuen päätöksessä erityiskasvatuksen työryhmän esityksestä.
Tavoitteena on toimia yhteisymmärryksessä oppilaan ja huoltajan kanssa. Oppilas tai huoltaja ei voi kuitenkaan kieltäytyä perusopetuslaissa säädetyn tuen vastaanottamisesta.
Oppilashuolto
Perusopetuksen oppilashuolto koostuu yhteisöllisestä oppilashuollosta eli oppilaiden ja koulussa toimivien terveyden ja hyvinvoinnin edistämisestä, yksilöllisestä oppilashuollosta eli oppilaskohtaisesta oppilashuollon tuesta, opiskeluhuoltopalveluista eli kouluterveydenhuollosta sekä kuraattori- ja psykologipalveluista sekä monialaisesta hyvinvointityön ja oppilashuollon suunnittelusta ja arvioinnista.
Oppilashuolto on osa koulun toimintaa. Oppilaat ja huoltajat voivat osallistua koulukohtaisten oppilashuoltosuunnitelmien tekemiseen. Yhteyshenkilönä toimii rehtori. Jos oppilaalla tai huoltajalla on huoli oppilaan hyvinvoinnista, hän voi ottaa yhteyttä opettajaan tai oppilashuoltopalveluihin.
Oppilashuoltopalvelujen eli kouluterveydenhuollon, kuraattori- ja psykologipalvelujen saatavuus kerrotaan koulujen omissa lukuvuositiedotteissa, verkkosivuilla sekä oppilashuoltosuunnitelmissa.
Aloitteen oppilashuoltopalveluiden (kuraattori, psykologi, kouluterveydenhuolto) piiriin hakeutumisesta voi tehdä oppilas itse, huoltaja, oppilaan opettaja tai muu henkilö, joka on huomannut huolenaiheen. Koska oppilashuoltopalveluiden käyttäminen on vapaaehtoista, päätöksen oppilashuoltopalveluiden vastaanottamisesta tekee oppilas ja/tai hänen huoltajansa.
Kasvatusohjaajat kouluilla
Kasvatusohjaajan työnkuvan tärkein osa-alue on tarjota lapsille varhaista tukea ja olla heitä ohjaava tukihenkilö koulun arjessa. Hän on rinnalla kulkija ja kuuntelija, tsemppari ja motivoija. Kasvatusohjaajaan on helppo ottaa yhteyttä niin oppilaan, huoltajan kuin koulun henkilökunnankin. Hänet tavoittaa välitunneilta, koulun käytäviltä, luokista, puhelimella, Wilmasta, sähköpostitse tai sosiaalisesta mediasta. Tarkoituksena on tarjota monta erilaista tapaa ottaa yhteyttä ja näin tarjota matalan kynnyksen tukea.
Kasvatusohjaaja toimii usein luokissa työrauhan ylläpitämiseksi yhteistyössä opetushenkilöstön kanssa. Työn tavoitteena on vahvistaa lasten oppimisen edellytyksiä tukemalla heitä heidän omien vahvuuksiensa ja voimavarojensa mukaan. Hän pyrkii toimimaan lasten hyvinvoinnin lisäämiseksi ja syrjäytymisen ehkäisemiseksi niin, että jokaisella olisi turvallinen ja hyvä mieli tulla kouluun. Kasvatusohjaajalla on mahdollisuus myös pitää luokille ryhmäytystuokioita, rentoutushetkiä, tunne- ja turvataitokasvatusta sekä ohjata pienissä ryhmissä esimerkiksi käyttäytymiseen liittyvissä asioissa. Kasvatusohjaajan työnkuva on myös yksi koulun tarjoama tukitoimi, jota voidaan tarvittaessa räätälöidä erilaisiin tarpeisiin tilanteiden mukaisesti.
Könönpellon koulu
Kasvatusohjaaja Kati Nevalainen
kati.nevalainen@varkaus.fi
044 743 6471
Lehtoniemen koulu
Kasvatusohjaaja Miia Ruuskanen
miia.ruuskanen@varkaus.fi
044 444 2572
Luttilan ja Puurtilan koulut
Kasvatusohjaaja Maija Lepistö
maija.lepisto@varkaus.fi
041 732 6759
Repokankaan koulu
Kasvatusohjaaja Nana Pakarinen
nana.pakarinen@varkaus.fi
044 444 2360
Waltterin koulu
Kasvatusohjaaja Jaana Hänninen
jaana.hanninen@varkaus.fi
044 444 2526
Koulumatkat ja kuljetukset
Koulupaikan määräytyminen
Perusopetuslain 6 §:n mukaan kunta osoittaa oppivelvollisille lähikoulun. Sivistystoimen hallinto määrittelee vuosittain tammikuussa väestörekisterin perusteella kunkin tulevan perusopetuksen ensimmäisen luokan lähikoulun ja ilmoittaa siitä oppilaan huoltajalle. Lähikoulua määriteltäessä tavoitteena on pedagogisesti ja taloudellisesti tarkoituksenmukaiset opetusryhmät kussakin perusopetuksen koulussa. Päätöksen ensisijaisesta koulupaikasta tekee sivistysjohtaja.
Muulle kuin ensimmäiselle luokalle sijoittuvan ja kesken lukuvuotta Varkauteen muuttavan oppilaan huoltaja ottaa yhteyttä sivistystoimeen koulupaikan määräämiseksi.
Jos oppilas muuttaa omassa kunnassa lähikoulun alueelta alueelle, jonka lähikouluksi määritellään toinen koulu, voi huoltaja anoa oikeutta käydä kyseistä koulua lukuvuoden loppuun asti ao. koulun rehtorilta. Mahdollisen myönteisen päätöksen myötä päättyy oppilaan mahdollinen oikeus maksuttomaan kuljetukseen, koska kyseessä on oppilaaksi otto toissijaiseen kouluun.
Musiikkiluokille hakeminen
Oppilaat hakevat musiikkiluokalle 2. vuosiluokan keväällä tammikuussa. Hakemuksen saa omasta oppilaitoksesta. Helmikuussa hakijat osallistuvat musiikkiluokkien ja Soisalo-opiston opettajien pitämiin testeihin. Pääsykokeen perusteella pääsee myös opiskelemaan soittoa Soisalo-opistolla, jolloin erillistä musiikkiopiston koetta ei tarvitse suorittaa. Musiikkiluokkavalinnoista ilmoitetaan sekä Warkauden lehdessä, että kirjeellä kotiin maaliskuun alkuun mennessä.
Perusopetuksen lomakkeet ja ohjeet -sivulta (alla) löytyvät mm. hakemus muuhun kuin lähikouluun sekä hakemuslomake koulunkäynnin poikkeukselliseen aloittamiseen
Perusopetuksen lomakkeet ja ohjeet
Kouluruokailu
Kouluruokailun tavoitteena on tukea lasten ja nuorten hyvinvointia ja terveyttä. Monipuolinen ateria ylläpitää vireystasoa koulupäivän aikana ja ohjaa terveyttä edistäviin ruokatottumuksiin. Ruokailutilanne tarjoaa myös tilaisuuden hyvien ruokailutapojen oppimiseen.
Kouluruoka tyydyttää noin kolmasosan päivittäisestä energiatarpeesta. Siksi on tärkeää että kotona huolehditaan lopusta energiansaannista.
Koululounas sisältää pääruuan lisukkeineen, salaatin tai raasteen, salaatinkastikkeen, näkkileipää (pehmeää leipää vähintään kerran viikossa) ja ruokajuomat. Kouluruokailussa käytettävät lihat ovat 100% kotimaisia.
Varkauden kouluissa tarjotaan terveydellisiin tai vakaumuksellisiin syihin perustuvia erityisruokavalioita. Koululaisen erityisruokavalion tarve arvioidaan kouluterveydenhoitajan vastaanotolla yhdessä huoltajan kanssa terveystarkastuksessa tai erityisruokavalio tarpeen ilmaantuessa. Kouluterveydenhoitaja täyttää perheen kanssa yhdessä erityisruokavalioilmoituksen, jonka kouluterveydenhoitaja toimittaa oppilaan koulun keittiölle.
Varkauden koulujen lounaslistat löydät tästä linkistä.
Kouluterveydenhuollon sivulle pääset tästä.