Skip to main content

Digitaalisen yleiskaavan jatkuvan ylläpitoprosessin luominen

Varkauden kaupunki (hankehallinnoija) yhdessä Siilinjärven kunnan ja Pieksämäen kaupungin kanssa toteutti Valtiovarainministeriön rahoituksella digitaalisen yleiskaavan jatkuvan ylläpitoprosessin luominen hankkeen.

Hankkeen tiivistelmä

Digitaalisen yleiskaavan jatkuvan ylläpitoprosessin luominen hankkeessa muodostettiin digitaaliset ajantasayleiskaavat kaavamääräyksineen Pieksämäelle, Siilinjärvelle ja Varkaudelle. Yleiskaavojen lähtöaineistot sisälsivät erilaisia paperi-, rasteri- ja vektoriaineistoja, joista luotiin tietokantaan geometrialtaan ja ominaisuustiedoiltaan yhtenevä ajantasayleiskaava. Muodostettiin aluemaisuutta kuvaavista kaavamääräyksistä sulkeutuvia alueita, sekä kytkettiin poikkeamisluvat ja suunnittelutarveratkaisut tiedonhakuja ja analysointeja varten paikkatietojärjestelmään. Tämä mahdollistaa kuntakohtaisesti yleiskaavojen jatkuvan ylläpitoprosessien käynnistämisen, esimerkiksi teemoittain. Muodostettu ajantasayleiskaava on käytettävissä kuntien paikkatietojärjestelmissä, sekä ulkopuolisten käytettävissä kuntien internet-karttapalveluissa.

Digitaalisen yleiskaavan jatkuvan ylläpitoprosessin muodostaminen edellyttää kuntakohtaista suunnittelua luottamuselinkäsittelyiden aloittamiseksi, jolloin tuettaisiin välittömämmin voimassa olevaa kuntastrategiaa.

Ajantasayleiskaava mahdollistaa kaavatietouden siirtäminen myöhemmin valmistumassa olevaan valtakunnalliseen kaavatietomalliin osaksi Ryhti (RYTJ, rakennetun ympäristön tietojärjestelmä)-järjestelmää. 

Laadittiin prosessikuvaus ja menetelmäohjeet kaikkien kuntien käyttöön.

Hankkeen tavoitteet saavutettiin lukuun ottamatta liityntää valtakunnalliseen Ryhti-järjestelmään, joka ei ollut hankkeen päättyessä vakiintuneessa muodossa, eikä siten testattavissakaan.

Eri aikoina laadittujen ja eri muodoissa olevien yleiskaavojen muodostaminen digitaaliseen muotoon vaatii tekijöiltä osaamista kaavoituksesta, paikkatiedoista ja suunnitteluohjelmistoista. Hanketyöntekijöiden ja kuntien vakituisen henkilöstön osaamisalueet tukivat hyvin työssä vaadittuja osaamistarpeita.

Talousarvion osalta kustannukset alittuivat, johtuen pääosin Ryhti-järjestelmän olemattomasta valmiusasteesta tiedonsiirtojen testaamiseen, jolloin yhden hanketyöntekijän työpanos jouduttiin jättämään pois.

Hankkeen käynnistämisen viivästystä voitaisiin välttää, jos hankepäätös saataisiin hakijoille selkeästi ennen kesää, jolloin hankehenkilöstön rekrytoinnit voitaisiin järjestää ennen lomakautta.

Etenkin rakennetun ympäristön tietojen digitalisointi vaatii laaja-alaisuutensa vuoksi kuntien ulkopuolista resurssointia.

 

Ajantasayleiskaava (internet karttapalvelussa)

https://kartta.varkaus.fi/ims/#

 

Back to top